Må jeg træne når jeg er øm

Ømme muskler kan både være et helt harmløst signal og et advarselstegn, som du bør indrette din træning efter. Det er vigtigt at huske på, at træning er en nedrivningsproces, mens hvile er genopbygningsfasen, hvor du høster gevinsterne af din træning.

Selvom vi generelt anbefaler styrketræning tre gange om ugen med en hviledag imellem, kan det derfor sagtens ske, at din krop får brug for mere tid til at komme sig. Og så bør du ikke være slave af dit træningsprogram, men i stedet lytte til kroppen.

Hvis musklerne er så medtagne, at det gør ondt at røre ved dem, eller hvis ømheden bevirker, at du fx ikke kan strække armen eller benet helt ud, er det en god idé at tage en ekstra dags pause. Begge dele er tegn på, at kroppen ikke har genopbygget musklerne helt, og derfor vil en ny omgang ‘nedrivning’ faktisk ikke gavne formen, men tværtimod gøre dig svagere.

Er musklerne blot moderat ømme, kan du derimod godt træne. Men regn ikke med, at du kan løfte helt så mange kilo eller lave lige så mange gentagelser af øvelserne, som du plejer.

Varm gerne op med fx 5-10 minutter i romaskine, og lav så 5-10 opvarmningsgentagelser af dine øvelser – det vil sige med ca. halvt så meget vægtbelastning, som du plejer.

Seneste nyheder

25-10-20   Nye retningslinjer pga. Corona.   
25-08-20   Nye Bike hold efterår 2020   
25-08-20   Rygtræning Efterår 2020   

Sponsor




Nyeste billeder



Se også vores facebook side